سلام

ضمن تبریک عید فطر به تمامی دانشجویان علی الخصوص ورودی های جدید ما یک عذز خواهی به همه بدهکاریم چون به دلایلی نتونستیم این وبلاگ  را به روز کنیم.

حقیقت امر این هست که این مکانی که شما قبول شدید مجتمع

اموزش عالی سیرجان نام گذاری شده و اینقدر اتفاقات عجیب در اینجا رخ داده که بعلت کمبود وقت نمیشه همه اونارو بیان کرد. بچه هایی که تازه وارد این دانشکده میشن بدونن که سال پیش بچه ها بخاطر تنزل! اینجا به آموزش عالی یک هفته تحصن کردن که متاسفانه نتیجه نداد و امسال شاهد این بودیم که اینجا مجتمع شده است البته ناگفته نماند که مقصر اصلی این اشتباه که اکثر ورودی های جدید با اون مواجه شدن سازمان سنجش هست چرا که دفترچه انتخاب رشته تحصیلی رو بدون تغییرات در سایت گذاشته بود و فقط به یک اصلاحیه بسنده کرده بود و پیش بینی میکردیم که خیلی از شما ورودی های جدید دچار مشکل بشید.

خوب بگذریم،اولا عذر میخوام اگه کمی خودمونی صحبت میکنم دوما این وبلاگ انجمن علمی هست و من میتونم اطلاعاتی راجع به این رشته در اختیار شما دانشجویان عزیز قرار بدم،یکی از دوستان ورودی جدید پرسیدن که اینجا مکانیک گرایش خام داریم که خوب من تابحال چنین چیزی به گوشم نخورده این دانشکده دو گرایش جامدات و سیالات داره که سیالات تازه سال دومی هست که ارائه میشه، خوشبختانه میتونم بدون اغراق بگم که بخش مکانیک و رییس بخش اون خانم دکتر امینی زاده بهترین کادر آموزشی و علمی دانشکده یا بهتره بگم مجتمع رو داره.

البته من بعنوان یک دانشجویی که سال آخرکارشناسی این رشته هستم میتونم اینو به جرات بگم که شما دانشجویان  مکانیک ورودی جدید بهترین رشته تحصیلی رو برای خودتون انتخاب کردید و از این بابت به همه شما تبریک میگم،و البته برای اطمینان از حرف من میتونید راجع به این رشته در سایت های مختلف اطلاعات کسب کنید.

متاسفانه این دانشکده در خارج شهر سیرجان هست و از منظره جالبی در حال حاضر برخوردار نیست چراکه همیشه در محوطه این دانشکده کارهای ساختمانی انجام میشه و توصیه من به شمادانشجویان ورودی جدید اینه که هیچ تصویر ذهنی از دانشکده برای خودشون درست نکنن چون با دیدن دانشکده میبینن که تمام تصورات آنها غلط از آب در میاد و خیلی زود خودشونو میبازن، البته ناگفته نماند که زمانی که ما وارد اینجا شدیم وضعیت خیلی بدتر از الان بود و خیلی از بچه ها از همان روز اول به فکر انتقالی یا مهمانی افتادن.نمیخوام شما رو بترسونم یا خدایی نکرده از راهی که انتخاب کردین منصرف کنم از طرفی نمیخوام غلو کنم و چیزی رو  بزرگ نشون بدم به هر حال باید ببخشید که به علت کمبود وقت بیش از این نتونستم بنویسم اما در آخر با یک جمله متنم رو تموم میکنم و برای همه شما دانشجویان عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت میکنم.

بزرگی میگه:

مهم این نیست که جایی که میروید بهترین باشد مهم این است

 که خود بهترین باشی وما باید سعی کنیم تا در هر شرایطی بهترین کار را

انجام دهیم                                       

  والسلام

 

اطلاعیه مجتمع آموزش عالی سیرجان

 

 مجتمع آموزش عالی سیرجان در اطلاعیه ای  اعلام

 کرد:این مجتمع امسال از بین داوطلبان مجاز به انتخاب

 رشته های تحصیلی دانشگاه ها ومراکز اموزش عالی

  در رشته های جدید مهندسی نرم افزار کامپیوتر

و مهندسی شیمی صنایع غذایی دوره های روزانه و

 شبانه دانشجو می پذیرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر کرمان /علاقمندان

 می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه

 اینترنتی سازمان سنجش مراجعه کنند.

 

 

 شركت‌ تعاوني‌ خدمات‌ آموزشي‌ بنا به‌ رسالت‌ خود مبني‌ بر فراهم‌ نمودن‌ امكانات‌ لازم‌ براي‌ ايجاد آمادگي‌ هر چه‌ بيشتربراي‌ داوطلبان‌ آزمون‌هاي‌ مقاطع‌ تحصيلي‌ مختلف‌ و با توجه به‌ درخواست‌ داوطلبان‌ آزمون‌ ورودی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) و اساتید محترم ؛ اقدام به طراحی و برنامه ریزی برای برگزاری آزمون‌ های آمادگي‌ کارشناسی ارشد تحت عنوان آزمون های آمادگی تسلّط، ویژه‌ داوطلبان‌ آزمون‌ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال‌ 1389 نموده است . آزمون های آمادگی تسلّط در 3 نوبت در سال‌ جاري‌ برگزار مي‌گردد تا داوطلبان‌ بتوانند با استفاده‌از اين‌ فرصت‌ ضمن آشنایی با سطح دشواری سؤالات آزمون کارشناسی ارشد، با بهره‌گيري‌ از كارنامه‌ نتايج‌ اين‌ آزمون‌ ها تا قبل‌ از برگزاري‌ آزمون‌ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال‌ 89 كه‌ توسط سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور در بهمن سالجاری برگزار خواهد شد از سایه روشنهای وضعیت علمي‌ خود آگاهی یافته و با رفع نقاط ضعف علمی با آمادگي‌ بهتر در آزمون‌ اصلي‌ شركت‌ نمايند . همچنين ‌در آزمون‌‌ های آمادگی کارشناسی ارشد (تسلط) كه‌ با رعايت‌ كليه‌ ضوابط آزمون‌ اصلي‌برگزار مي‌گردد سوالات‌ امتحاني‌ هم‌ ترازو هم‌ سطح‌ با آزمون‌ اصلی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال‌ 1389 به‌ داوطلبان‌ ارائه‌مي‌گردد و نيز داوطلبان‌ با شيوه‌ برگزاري‌ آزمون‌ آشنايي‌ كامل‌ پيدا می کنند.
نحوه برگزاری آزمونهای آمادگی کارشناسی ارشد (تسلّط) :
شركت‌ تعاوني‌ خدمات‌ آموزشي‌، آزمون های‌‌ آمادگي‌ تسلّط را براي‌ دانشجویان و یا فارغ‌ التحصيلان‌ مقطع کارشناسی كه‌ قصد شركت‌ در آزمون‌ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال‌ 1389 یا سالهای بعد را دارند برگزار خواهد نمود . پس‌ از برگزاري‌ هر یک از آزمون های‌ آمادگی تسلّط ،كارنامه‌اي‌ با اطلاعات‌ بسيار مفيد، جامع‌ و كامل‌ به‌ داوطلبان‌ ارائه‌ خواهد شد تا ضمن‌ آگاهي‌ از وضعيت‌ علمي‌خود در دروس‌ امتحاني‌ مختلف و رتبه معادل در مقایسه با آزمون کارشناسی ارشد 1388 ‌؛ با آمادگي بهتري در آزمون‌ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال‌ 89 حضور يابند. 3 نوبت آزمون آمادگي‌ کارشناسی ارشد (تسلط) در 16 رشته‌ امتحاني‌ منتخب ، شامل : مجموعه زبان و ادبیات فارسی (کد 1101) ، مجموعه علوم اقتصادی(کد 1105) ، مجموعه علوم تربیتی 1(کد 1117) ، مجموعه علوم تربیتی 2(کد 1118) ، مجموعه زبان انگلیسی(کد 1121)، مجموعه حقوق (کد 1126) ، مجموعه روانشناسی(کد 1133) ، حسابداری(کد 1134) ، مجموعه مدیریت (کد 1142) ، مجموعه مدیریت اجرایی(کد 1148) ، مجموعه زیست شناسی(کد 1206) ، مجموعه مهندسی برق(کد 1251) ، مجموعه مهندسی عمران(کد 1264) ، مجموعه مهندسی مکانیک(کد 1267) ، مجموعه مهندسی کامپیوتر(کد 1277) ، مهندسی صنایع (کد 1260) برگزار مي‌گردد و تعداد سوالات‌ و مدت‌ زمان‌ پاسخگويي‌ همانند آزمون‌اصلي‌ خواهد بود .
با توجه به اینکه آزمون های آمادگی تسلّط منحصراً در مراکز استانها برگزار می شود و عده ای از داوطلبان بدلایلی از جمله تحصیل یا اشتغال به کار ، امکان انجام سفر برای حضور در جلسه آزمون را ندارند لذا آزمون های آمادگی تسلّط جهت رفاه حال کلیه داوطلبان به دو صورت حضوری و اینترنتی برگزار می گردد و هر یک از داوطلبان می توانند بنا به تمایل خود ، شرکت در آزمون را به یکی از دو روش حضوری یا اینترنتی آزمون در هنگام ثبت نام انتخاب نمایند.
داوطلبانی که مبادرت به انتخاب «آزمون حضوری» می نمایند لازم است پس از مطالعه اطلاعیه های صادره و تهیه پرینت کارت ورود به جلسه خود از سایت اینترنتی شرکت به نشانی www.sanjeshserv.com ، نسبت به حضور در حوزه امتحانی مربوطه و شرکت در آزمون اقدام نمایند.
لازم به ذکر است که انتخابِ ترکیبی از آزمونهای حضوری یا اینترنتی نیز برای داوطلبان امکان پذیر می باشد (مثلاً 2 آزمون حضوری و یک آزمون اینترنتی)
علاوه بر این ترتیبی اتخاذ شده تا چنانچه داوطلبی در هر یک از آزمون های تسلّط حتی بخواهد در رشته های امتحانی مختلفی شرکت نماید این امر امکان پذیر باشد.
همچنین داوطلبانیکه تمایل به شرکت در آزمون های اینترنتی تسلّط داشته باشند لازم است در فرم ثبت نام بند مربوط به «آزمون اینترنتی» را علامتگذاری نموده و مطابق دستورالعمل های مربوط در تاریخ تعیین شده به سایت اینترنتی شرکت به نشانی www.sanjeshserv.com مراجعه و اقدام به پاسخگویی به سؤالات نمایند.
ب‌ ـ تاريخ‌‌ برگزاري‌ آزمون‌‌ آمادگی‌ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد)::
آزمون‌ های آمادگی تسلّط در 3 نوبت و در تاریخ های مشروحه ذیل برگزارمي‌شود:

1

آزمون تسلّط 1

روز جمعه 10/07/88          

2

آزمون تسلّط 2

روز جمعه 22/08/88         

3

آزمون تسلّط 3

روز جمعه 11/10/88         


آزمون های آمادگی تسلّط رأس ساعت 00/8 صبح تاریخ های یاد شده فوق برگزار می گردد. تاریخ و نحوه توزیع کارت ورود به جلسه آزمون ، محل برگزاری آزمون و سایر موارد مربوط از طریق اطلاعیه ای که در سایت اینترنتی به آدرس www.sanjeshserv.com و همچنین از دو هفته قبل از برگزاری هر آزمون در هفته نامه پیک سنجش چاپ می شود ، ضمناً در خصوص زمان و چگونگی آزمون های اینترنتی تسلّط ، جزئیات از طریق سایت اینترنتی به نشانی www.sanjeshserv.com ، به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

نحوه‌ ثبت‌نام (به 2 صورت امکان پذیر است)‌‌ :
1- داوطلبان‌ علاقمند به‌ شركت‌ در آزمون‌‌ های آمادگی تسلّط مي‌توانند از روز دوشنبه‌ مورخ‌ 25/3/88 تا روز پنجشنبه 18/4/88 تمدید شده است، پس‌ از واريز مبلغ‌ 000/250 ريال‌ (بیست و پنج هزار تومان) بابت یک نوبت آزمون به‌ حساب‌ جاري جام 58/‌3042844 بنام شركت تعاوني خدمات آموزشي كاركنان سازمان سنجش آموزش كشور نزد بانك‌ ملت شعبه‌ استاد نجات الهي شمالي (كد شعبه 63032 تهران‌ ) (قابل‌ پرداخت‌ دركليه‌ شعب‌بانك‌ ملت سراسر كشور) و با مراجعه به سايت اينترنتي شركت به نشاني www.sanjeshserv.com نسبت به ثبت نام در یک نوبت اقدام و كد رهگيري دريافت نمايند.
* داوطلبانی که متقاضی 2 نوبت آزمون باشند با تخفیف در نظر گرفته شده مجموعاً مبلغ 000/450 ریال (چهل و پنج هزار تومان) به حساب فوق واریز نموده و نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
* داوطلبانی که متقاضی 3 نوبت آزمون باشند با تخفیف در نظر گرفته شده مجموعاً مبلغ 000/600 ریال (شصت هزار تومان) به حساب فوق واریز نموده و نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
تذکر مهم : داوطلبانی که در 2 یا 3 آزمون ثبت نام می نمایند تنها در صورتی شامل تخفیفهای در نظر گرفته شده می گردند که ثبت نام را بصورت یکجا انجام دهند.
2- داوطلبان علاقمند به شرکت در آزمون‌‌ های آمادگی تسلّط می توانند با استفاده از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب و مراجعه به سایت شرکت به نشانيwww.sanjeshserv.com نسبت به ثبت نام اقدام و كد رهگيري دريافت نمايند.

 سیلابس دروس گرایش های مکانیک را از این به بعد در این قسمت مشاهده کنید.

جهت مشاهده هر قسمت بر روی گزینه مربوطه کلیک کنید.
 
  دوره كارشناسي ارشد تبديل انرژي 

  دوره كارشناسي ارشد سيستم محركه خودرو  

   دوره كارشناسي مهندسي مكانيك در حرارت و سيالات

  دوره كارشناسي مهندسي مكانيك در طراحي جامدات 

 توجه

 «  این مطالب با فرمتPDF تهیه شده است در صورت نیاز نرم افزار  Acrobat Reader  را نصب کنید. »

 

اولين کنفرانس ملی صنعت نيروگاه های حرارتی

(گازی، سيکل ترکيبی، بخاری)

1st National Conference of Thermal Power plants

(Gas, Combined Cycle, Steam)


زمان و مکان

26 , 27 اردیبهشت ماه ١٣٨٨

پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
سالن شهيد چمران
برای اطلاعات بیشتر به سایتhttp://powerplant88.ut.ac.ir مراجعه نمایید.

اخبار کنفرانس

معرفي كنفرانس

جمهوري اسلامي ايران با برخورداري از  14 هزار كيلومتر خطوط لوله انتقال نفت و بيش از 22 هزار

 كيلومتر خطوط لوله انتقال گاز داراي طولاني‌ترين شبكه خطوط لوله نفت و گاز در منطقه خاورميانه

 مي‌باشد. همچنين طرح‌هاي در دست طراحي و اجراي خط لوله در ايران (خطوط اصلي انتقال گاز

 شامل خطوط 56 اينچ ايگات 4، 5، 6،7، 8 و 9 و خطوط متعدد انتقال نفت خام و فرآوده‌هاي نفتي)

جمهوري اسلامي ايران را به مهد صنعت لوله‌سازي و اجراي طرح‌هاي خط لوله در منطقه خاورميانه

 و يكي از مهم‌ترين كشورهاي دنيا از اين نظر تبديل كرده است.

از سوي ديگر شرايط منحصر به فرد ايران از نظر حجم منابع هيدروكربوري و همچنين جايگاه كشور در ميان

 كشورهاي همسايه و منطقه خاورميانه، ايران را به شاهراه انتقال انرژي و نقطه اتصال منابع انرژي

 خاورميانه و كشورهاي منطقه به بازارهاي اروپا و آسياي جنوب شرقي مبدل نموده است.

اولین کنفرانس لوله و صنایع وابسته  در تاریخ 27-26 تیر ماه 1386 باهدف آشنایی با کلیه دستاوردها،

 تکنولوژی ها، توانمندی ها و نیز چالشهای موجود در صنعت لوله و خطوط انتقال نفت و گاز  با حضور

 بیش از 1500 نفر از مدیران و کارشناسان برگزار گردید.

اینک به دنبال برگزاری موفق کنفرانس اول، و استقبال فراوان دست اندرکاران این حوزه راهبردی  دومین

 کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز ، با برنامه هایی از جمله سخنرانی  مقامات وزارت نفت  ،

 اساتید بین المللی ، سخنرانی های علمی و تخصصی، کارگاههای آموزشی، ارائه مورد کاوی ها

(Case Studies ) ، فراخوانهای ارائه راه حل و نمایشگاه جانبی، با اهداف زیر برگزار خواهد شد:

اميد است برگزاري دومین کنفرانس لوله و خطوط انتقال سهمي به سزا در شناساندن توانمنديهاي

 صنعت لوله و خطوط انتقال نفت و گاز کشور داشته و باعث ارتقاء صنایع نفت و گاز گردد.

 

مزاياي برگزاري کنفرانس

  • بررسي فرصتها و چالش‌هاي موجود صنعت لوله و انتقال نفت و گاز
  • ارائه توانمندي‌هاي شرکت‌هاي برتر صنعت لوله و پيمانکاران خطوط انتقال
  • بررسي راهكارهاي موجود جهت رشد صنعت لوله و خطوط انتقال
  • آشنايي با آخرين دستاوردهاي فني و تكنولوژيك
  • بهره مندي از تجارب كاربردي متخصصين صنعت لوله و خطوط انتقال نفت و گاز

سازمانهاي دولتي و خصوصي، ايراني و بين المللي از اين فرصت جهت ارائه نظرات و معرفي دستاوردهاي

 خود بهره مند گشته و پژوهشگران برجسته كشور آخرين يافته هاي خود را در معرض ديد شرکت

کنندگان در کنفرانس  خواهند گذاشت .

برنامه ها
  • سخنراني مدیران ارشدوزارت نفت در حوزه خطوط لوله
  • سخنراني اساتيد و کارشناسان برجسته داخلی و خارجی
  • ارائه مقالات علمی و فنی صنعت لوله و خطوط انتقال
  • ارائه پوسترهای مقالات علمی و فنی
  • ارائه مورد کاوی ها (Case Studies )
  • فراخوان های ارائه راه حل  ( Call for Solutions )
  • سالن تکنولوژی های نو
  • کارگاه های آموزشی
  • نمايشگاه تخصصي صنعت لوله و خطوط انتقال نفت و گاز
  • ارائه تجربيات و دستاوردهاي علمي و پژوهشی شركت ‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها
  • انتشار مجموعه مقالات و CD کنفرانس

مخاطبين
  • شركت‌هاي توليد كننده و تامين كننده لوله
  • پيمانكاران اجرائي طرح‌هاي خطوط لوله
  • سازندگان و تامين كنندگان شيرآلات و اتصالات
  • شركت‌هاي مشاوره و طراحي
  • شركت‌هاي توليد و تامين كننده فولاد
  • توليدكنندگان و تامين كنندگان لانچر، رسيور و پيگ
  • دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي
  • شركت‌هاي خدمات مهندسي و تعميرات خطوط لوله
  • شركت‌هاي خدمات مهندسي و تعميرات ايستگاه‌هاي تقويت فشار

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت http://www.iranpipetech.com مراجعه نمایید.

مجله برای مهندسان مکانیک

مجله برای مهندسان مکانیک

        Servo Magazine  

 January 2007

Servo Magazine January 2007
PDF | English | 10.3 MB

دانلود

L'Automobile Magazine

February 2007

L'Automobile Magazine February 2007
PDF | French | 140 Pages | 41.1 MB

 MIRRORS:

depositfiles

fileho recommended

rapidshare

منبع:http://www.edrissoltany.blogfa.com

موتورهای استرلینگ چگونه کار میکنند؟

موتورهای استرلینگ چگونه کار میکنند؟

موتور استرلینگ یک موتورحرارتی است که اختلاف زیادی با موتورهای  احتراق داخلی در اتومبیل دارد که در سال 1816 توسط رابرت استرلینگ اختراع شد. موتور استرلینگ قابلیت بازدهی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی و دیزلی دارد.

اما امروزه موتورهای استرلنگ فقط در برخی کاربرد های خاص مانند زیر دریاییها یا ژنراتورهای کمکی در قایق ها  که عملکرد بی صدا مهم است استفاده می شود. اگر چه موتورهای استرلینگ به تولید انبوه نرسید اما برخی اختراعات پرقدرت با این موتور کار می کند.

موتورهای استرلنگ از چرخه استرلنگ استفاده می کند که مشابه چرخه های استفاده شده در موتورهای احتراق داخلی نیست.

                              

ادامه نوشته

پروژه طراحی

Prediction of the torsional strength of the hybrid aluminum/composite drive shaftمحاسبه مقاومت پيچشي محور (شفت) محرك از جنس كامپوزيته/ آلومينيوم هيبريدي

 1 ـ مقدمه

استفاده از سازه‌هاي كامپوزيتي به جاي سازه‌هاي فلزي مزاياي زيادي دارد. اين مزايا به خاطر سفتي مخصوص و مقاومت بيشتر مواد كامپوزيتي مي‌باشد. همچنين مواد كامپوزيتي با تركيبات پيشرفته براي كاربردهاي محورهاي محركه انتقال قدرت با طول زياد مناسب مي‌باشند. خواص الاستيك اين مواد مي‌تواند براي افزايش گشتاور و سرعت پيچشي مناسب باشد. كامپوزيتهاي با ماتريس پليمري مانند كربن/ اپوكسي و يا شيشه/ اپوكسي يا هيبريدهاي آنها، در جائيكه مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند، با موفقيت بعنوان محور پروانه (ملخ) مورد استفاده قرار گرفتند. توانايي اين مواد در انتقال بارهاي پيچشي باعث استفاده از آنها در كاربردهاي هوا ـ‌ فضا شده است. علاوه بر سفتي مخصوص و مقاومت بيشتر، كامپوزيتهاي با ماتريس پليمري همچنين طوري خاصيت جذب ارتعاش بالا و مشخصات خستگي خوبي هستند بطوريكه مقاومت در برابر خوردگي آن‌ها از فلزات بيشتر است. در هر حال بخاطر قيمت بالاي مواد كامپوزيتي فيبر كربن/ اپوكسي، از مواد آلومينيومي كه نسبتاً ارزان‌تر هستند با مواد كامپوزيتي استفاده مي‌شود. براي مثالي از اين نمونه مي‌توان به نوع هيبريدي  محور محرك آلومينيوم/كامپوزيت اشاره كرد كه در آن  آلومينيوم نقش انتقال دهنده گشتاور مورد نياز را دارد و در حاليكه ماده مركب فيبر كربن/اپوكسي فركانس طبيعي خمشي را كاهش مي‌دهد. بسياري از محققين در مورد استفاده از محورهاي محرك هيبريدي تحقيق كرده‌اند. در مورد كاربردهاي اين مواد در اتومبيل، اولين محور محرك كامپوزيتي توسط گروه spicer  U- Joint در حركت Dana براي ماشين مدل enconoline Van شركت Ford در سال 1985 استفاده شد. علاوه بر آن مطالعات بر روي بهينه‌سازي محور محرك به منظور بهينه‌سازي مواد كامپوزيتي، زاويه پيچش به ميزان انباشتگي رشته‌ها و تعداد لايه‌ها و اتصالات سر به سر محور محرك، انجام شد. علاوه بر آن از روش اعمالي پيش بار فشاري به منظور كاهش تنش پس ماند حرارتي و بهتر كردن مشخصات خستگي محور كامپوزيت/آلومينيوم هيبريدي، استفاده شد. پايداري پيچش محور محرك كامپيوزيتي بوسيله shokrieh مورد مطالعه قرار گرفته است. اين كار با استفاده از مطالعه بر روي جهت‌هاي متفاوت فيبرها و ميزان انباشتگي رشته‌‌ها انجام شد. آنها نتيجه گرفتند كه جهت فيبرو ميزان انباشتگي لايه‌هاي محور كامپوزيتي، تأثير جمعي بر روي گشتاور خمش دارد و افزايش گشتاور اعمالي، فركانهاي پيچشي  طبيعي را كاهش مي‌دهد. خواص پيچش  استاتيكي و ديناميكي محور هيبريدي، كه از يك لوله آلومينيومي و از يك لايه نازك كامپوزيتي فيبر كرين تشكيل شده، بطور آزمايشگاهي توسط Lee مورد بررسي قرار گرفت. آنها نتيجه گرفتند كه تنش حرارتي پس ماند بر روي محور هيبريدي، تأثير كمي بر روي توانايي انتقال گشتاور  استاتيكي مي‌گذارد. در حاليكه توانايي انتقال گشتاور خستگي محور هيبريدي با تنش پس ماند فشاري بسيار زياد شد همچنين آزمايشاتي براي مطالعه و بررسي مقاومت پيچش نهايي محور آلومينيومي/ كامپوزيتي هيبريدي انجام شد. نتيجه‌اي كه گرفته شد اين بود كه توانايي انتقال گشتاور لوله آ‌لومينيومي كه با 6 لايه فيبر كربن  و با زاويه 45 درجه پيچيده شده،‌12 برابر بيشتر از يك لوله آلومينيومي معمولي است. در اين مقاله، از روش المان محدود (براي بررسي و مطالعه) توان پيچشي ماكزيمم يك محور محرك آلومينيومي/ كامپوزيتي هيبريدي، استفاده شده است. محور هيبريدي از لوله ‌آلومينيومي تشكيل شده و قسمت بيروني ‌آن از مواد
كامپوزيتي
E – glass
و فيبر كربن/ اپوكسي و هيبريدهاي آن‌ها با زواياي پيچش و تعداد لايه‌ها و ميزان انباشتگي مختلف، تشكيل شده است.

2 ـ مدل سازي يك نمونه آلومينيوم/ كامپوزيت هيبريدي

ادامه نوشته

خودروی Hy-Wire

اتوموبیل دستگاهی فوق العاده پیچیده به نظر می رسد . اما اگر بیشتر به آن دقت کنیم این چنین نیست .اینکه کارکرد همه خودروها تقریبا شبیه هم می باشد به نظر عجیب می آید . قسمتهای مکانیکی هیدرولیکی که به هم دیگر متصل شده اند در داخل خورو پایه عملکرد خورو می باشند و موتور احتراق داخلی یا مبدل کاتالیزوری بقیۀ آن راتشکیل می دهد . اما در این مقاله قصد داریم تصویر جالبی از آینده خودروها را نشان دهیم .

ایده جالبGeneral Motor یعنی Hy-Wire. این خودرو اگر چه ممکن است به فروش نرسد ولی به طورغیر مستقیم طرحی خوب برای راههای پرورش خودروها در آینده خواهد بود.

اساس کار Hy-Wire و اجزای این اتومبیل

ادامه نوشته

فناوري هيدروفرمينگ و كاربرد آن در خودرو

 

فناوري هيدروفرمينگ و كاربرد آن در خودرو

در حال حاضر، كاهش وزن خودرو، به حداقل رساندن هزينه‌ها و بهبود عملكرد محصولات از اهداف راهبردي صنايع خودروسازي محسوب مي‌شود. استفاده از فناوري‌هاي مدرن توليد نظير TWBا1، هيدروفرمينگ و... يكي از راه‌هاي دستيابي به اين اهداف مي‌باشد. در اين مقاله فناوري هيدروفرمينگ به همراه مزايا و كاربرد آن در قطعات خودرو بررسي شده است.

فناوري هيدروفرمينگ
در 10 سال گذشته استفاده از روش هيدروفرمينگ، در صنعت خودروسازي رشد فزاينده‌اي داشته است. در اين روش از فشار سيال به‌جاي پانچ براي شكل‌دهي درون قالب استفاده مي‌شود. اين روش براي توليد يكپارچه قطعاتي كه در گذشته با مونتاژ چند قطعه پرسكاري شده توليد مي‌شدند، كاربرد دارد. همچنين با استفاده از اين روش به همراه استفاده از فولاد با استحكام بالاتر و ضخامت كمتر مي‌توان به كاهش وزن قابل توجهي دست يافت. همچنين با حذف نقاط جوش به‌واسطه توليد قطعات يكپارچه، صلبيت قطعه افزايشمي‌يابد.
روش هيدروفرمينگ به 2 دسته كلي هيدروفرمينگ لوله‌اي و هيدروفرمينگ ورقي تقسيم مي‌شود.

هيدروفرمينگ لوله‌اي
يكي از فرايندهاي شكل‌دهي قطعات توخالي با مقاطع مختلف است كه در آن بلنك اوليه (لوله) با اعمال فشار هيدروليكي داخلي، شكل حفره قالب را به خود مي‌گيرد. مراحل شكل‌دهي قطعات تا رسيدن به محصول نهايي در روش هيدروفرمينگ لوله‌اي در شكل يك، نشان داده شده است. اين مراحل عبارتنداز:


1. قرار دادن بلنك اوليه (لوله) در داخل قالب
2. بسته شدن قالب و قرار گرفتن
3. پانچ آب‌بندي در دو طرف بلنك (در ضمن در اين مرحله قالب با سيال مورد نظر پر مي‌شود)
4. اعمال فشار با حركت پانچ‌ها
5. حذف فشار، باز كردن قالب و خارج كردن قطعه
قالب‌ها در اين نوع هيدروفرمينگ با توجه به نوع قطعه داراي 2 پانچ آب‌بندي بوده و به صورت محوري نسبت به 2 انتهاي بلنك اوليه قرار مي‌گيرند. در ضمن يك پانچ فشار متقابل از بالا براي كنترل سيلان ماده نيز وجود دارد. در شكل 2، اجزاي قالب و عوامل مؤثر به‌طور شماتيكي نشان داده شده است.
به‌طور كلي هر سيستم هيدروفرمينگ لوله‌اي شامل ماده اوليه يا قطعه كار، محصول نهايي، ابزار و قالب، تجهيزات و پرس، مسائل محيطي (روغن و سيال مورد استفاده قابل بازيافت است و نبايد آلودگي محيطي ايجاد كند)، فصل مشترك بين ابزار و قطعه كار (اصطكاك) و نواحي تغيير شكل مي‌باشد (شكل 3). تمامي موارد مذكور در ادامه به‌طور خلاصه ذكر شده است.

ماده اوليه
بلنك اوليه بسته به شكل هندسي قطعه نهايي مي‌تواند به صورت‌هاي لوله مستقيم، لوله خم‌دار و لوله فرم‌دار باشد. همچنين جنس لوله بايد به‌گونه‌اي انتخاب شود تا علاوه‌بر عدم مشاهده هرگونه عيب بر روي قطعه نهايي، مشخصات محصول نظير توزيع ضخامت، شكل هندسي و صلبيت وزني تأمين شود. برخي از خصوصيات مورد نياز مواد مورد استفاده در اين روش عبارتند از: ازدياد طول نسبي بالا و يكنواخت، توان كار سختي بالا، انيزوتروپي پايين، كيفيت سطحي خوب و عاري از خراش، تلرانس ابعادي بسته و بلنك عاري از پليسه. انواع لوله‌هاي مورد استفاده در اين روش شامل لوله شكل 1: مراحل مختلف فرايند هيدروفرمينگ لوله‌اي و پروفيل‌هاي كشيده شده بدون جوش و درز جوش مي‌باشد.



ابزار و قالب
به‌طور كلي ويژگي‌هاي مربوط به قالب‌هاي هيدروفرمينگ عبارتند از:
1. استحكام بالا به دليل وجود تنش‌هاي ناشي از فشار بالاي سيال و نيروهاي محوري
2. پرداخت سطحي خوب به منظور كاهش اصطكاك و افزايش شكل‌پذيري
3. استفاده از اجزاي قابل تعويض

تجهيزات و پرس
از پرس‌هاي هيدروليك براي توليد قطعات هيدروفرمينگ استفاده مي‌شود. نيروي ورق‌گير مورد نياز بستگي به مقدار فشار دروني و ابعاد قطعه دارد. تجهيزات پرس و مراحل مختلف فرايند در شكل 4 نشان داده شده است. چارچوب پرس هيدروليك به‌طور شماتيك در شكل 5 نشان داده شده است.

شكل 2: اجزاي قالب و عوامل مؤثر در طراحي

هيدروفرمينگ ورقي
اين فرايند شبيه فرايند متداول كشش ورق بوده كه در آن بلنك اوليه توسط ورق‌گير بر روي قالب گرفته شده و پانچ بلنك مورد نظر را به درون قالب مي‌كشاند. اختلاف عمده روش هيدروفرمينگ ورق نسبت به فرايند موسوم كشش ورق در نوع سنبه آن بوده و دراين روش از يك سيال (معمولاً امولسيون آب و روغن) يا يك ماده انعطاف‌پذير به‌جاي سنبه استفاده مي‌شود. (شكل 6)
اين روش، در تيراژ پايين توليد و در مقياس نمونه‌سازي مي‌تواند جايگزين مناسبي براي فرايند كشش عميق باشد. كيفيت سطحي بالاي قطعات، يكنواختي ضخامت بسيار مناسب، كشش قطعات پيچيده در يك مرحله، عمق كشش بيشتر به همراه توزيع مناسب كرنش و عدم نياز به ساخت قالب و در نتيجه كاهش هزينه از مزاياي اين روش نسبت به فرايند كشش عميق مي‌باشد.
مزاياي فناوري هيدروفرمينگ
1. كاهش هزينه
2. كاهش وزن
3. كاهش تعداد قطعات
 

شكل 3: اجزاي تشكيل‌دهنده سيستم هيدروفرمينگ لوله‌اي


4. كاهش ابزار توليد
5. افزايش استحكام و صلبيت قطعات
6. بهبود كيفيت قطعات پيچيده
7. كاهش زمان فرايند
8. كاهش پرت مواد

كاربرد
در دهه گذشته استفاده از فناوري هيدروفرمينگ در صنايع مختلف بويژه صنعت خودروسازي رشد زيادي داشته است. همچنين انتظار مي‌رود كاربرد اين روش در دهه آينده افزايش يابد. شركت كرايسلر در 1990 اولين قطعه هيدروفرم شده را به نام Instrument Panel Beam در توليد انبوه به بازار خودروهاي امريكايي معرفي كرد. جداول، نمودارها و اشكال اين‌صفحه، كاربرد اين روش در قطعات مختلف خودرو و همچنين ميزان استفاده از آن در كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد.
شكل 4: تجهيزات پرس و مراحل مختلف فرايند هيدروفرمينگ



شكل 5: اجزاي پرس هيدروليك

 
شكل 6: مراحل مختلف فرايند هيدروفرمينگ ورقي

 

شكل 8: پيش‌بيني استفاده از روش هيدروفرمينگ در اروپا، امريكاي شمالي، ژاپن و كره


فراخوان مقاله

conference

به لطف و یاری خداوند و همکاری بخش مکانیک بر آن شدیم تا برای اولین بار در دانشکده کنفرانسی برگزار نماییم که محور اصلی آن همت شما دانشجویان است.

دانشجویانی که مایلند در هر زمینه از موضوعات قید شده در فراخوان مقاله ارائه دهند میتوانند با استاد مربوطه صحبت و از راهنمایی های این اساتید برای تهیه مقاله بهره مند شوند.آخرین مهلت تحویل مقالات هم ۲۶/۱۱میباشد که این تاریخ غیر قابل تمدید است.

از دانشجویانی که موفق به ثبت اختراع خود شده اند نیز دعوت میشود تا

برای ارائه اختراع خود در روز کنفرانس به دفتر انجمن مراجعه نمایند.

منتظر خبرهای بعدی ما باشید.

پمپ ها

پمپ

پُمپ یا تُلُمبه وسیله‌ای مکانیکی برای انتقال مایعات است که با افزایش فشار جریان آن، امکان جابجایی مایعات را به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولا حوضچه یا مخزن) فراهم می‌آورد.

پمپ کاربردهای فراوان در صنعت و حتی در وسایل نقلیه دارد. مانند پمپ بنزین یا پمپ آب خودرو تا پمپ‌های بزرگ برای پر کردن حوضچه‌های تعمیر کشتی.


تعریف پمپ: به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می شود که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع خارجی اخذ و به سیال مایعی که از آن عبور می کند، انتقال می دهد. در نتیجه انرﮊی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) افزایش می یابد. در پمپ ها تغییرات انرﮊی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می گردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جا به جایی آن در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می نمایند. به عبارت کلی تر از پمپ برای انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کنند. پمپها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام دارای کاربرد خاصی می باشند. مهمترین پمپهایی که در این واحد استفاده شده اند عبارتند از:

1. پمپهای سانتریفوﮊ. 2. پمپهای رفت و برگشتی. 3. پمپهای چرخ دنده ای.

.....

ادامه نوشته

پرسرعت‌ترين تونل باد در ايران ساخته شد

پرسرعت‌ترين تونل باد ايران با سرعت 140كيلومتر درساعت توسط دو دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج ساخته شد. "رضا اغتفاري "و " آرشام شيرخاني " موفق شدند اين تونل آزمايشگاهي را كه در تحقيقات مهندسي مكانيك و هوا فضا كاربرد فراوان دارد را طي دوسال بسازند. اغتفاري كه ساخت اين تونل را به عنوان پايان نامه كارشناسي خود ارايه داده است روز سه‌شنبه گفت : با ايجاد جريان باد در اين تونل،شرايط براي آزمايش مدلهاي نمونه هواپيما، خودر و و نيز پديده‌هاي پيچيده سيالات، راكت، موشك و ... فراهم مي‌شود. وي تصريح كرد: اين دستگاه همچنين قابليت شبيه‌سازي شرايط گوناگون جوي بر روي سازه‌هاي پرنده و ثابت از جمله ساختمانها را نيز دارد. وي خاطرنشان ساخت: اكنون تونلهاي باد آزمايشگاهي از خارج از كشور با چند برابر هزينه وارد مي‌شود. به گفته وي، قيمت تونلهاي باد وارداتي 150ميليون ريال است در حالي كه براي ساخت تونل باد در اين دانشگاه 25ميليون ريال هزينه شده است. اغتفاري، دارا بودن دو محفظه بجاي يك محفظه و استفاده از پوششهاي خاص فلزي كه قابليت آزمايشهاي حرارتي با دماي بالا از جمله مبدلهاي حرارتي و برودتي ميسر مي‌كند را از ديگر مزاياي اين تونل باد برشمرد. سرعت باد در نمونه‌هاي تونل باد آزمايشگاهي كه پيشتر در كشور ساخته شده حداكثر به 100كيلومتر در ساعت مي‌رسد. روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج ساخت اين تونل باد آزمايشگاهي را تائيد كرد.

منبع: پرسرعت‌ترين تونل باد ايران با سرعت 140كيلومتر درساعت توسط دو دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج ساخته شد. "رضا اغتفاري "و " آرشام شيرخاني " موفق شدند اين تونل آزمايشگاهي را كه در تحقيقات مهندسي مكانيك و هوا فضا كاربرد فراوان دارد را طي دوسال بسازند. اغتفاري كه ساخت اين تونل را به عنوان پايان نامه كارشناسي خود ارايه داده است روز سه‌شنبه گفت : با ايجاد جريان باد در اين تونل،شرايط براي آزمايش مدلهاي نمونه هواپيما، خودر و و نيز پديده‌هاي پيچيده سيالات، راكت، موشك و ... فراهم مي‌شود. وي تصريح كرد: اين دستگاه همچنين قابليت شبيه‌سازي شرايط گوناگون جوي بر روي سازه‌هاي پرنده و ثابت از جمله ساختمانها را نيز دارد. وي خاطرنشان ساخت: اكنون تونلهاي باد آزمايشگاهي از خارج از كشور با چند برابر هزينه وارد مي‌شود. به گفته وي، قيمت تونلهاي باد وارداتي 150ميليون ريال است در حالي كه براي ساخت تونل باد در اين دانشگاه 25ميليون ريال هزينه شده است. اغتفاري، دارا بودن دو محفظه بجاي يك محفظه و استفاده از پوششهاي خاص فلزي كه قابليت آزمايشهاي حرارتي با دماي بالا از جمله مبدلهاي حرارتي و برودتي ميسر مي‌كند را از ديگر مزاياي اين تونل باد برشمرد. سرعت باد در نمونه‌هاي تونل باد آزمايشگاهي كه پيشتر در كشور ساخته شده حداكثر به 100كيلومتر در ساعت مي‌رسد. روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج ساخت اين تونل باد آزمايشگاهي را تائيد كرد.

isme2009

معرفی کنفرانس

به مناسبت هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس پردیس دانشکده های فني دانشگاه

 تهران و به‌منظور پاسداشت نقش مهد مهندسي کشور در تربيت مهندسان و

 متخصصان و همچنين با توجه به نقش مهم اين دانشگاه در خدمت به جامعه

 علمي و صنعتي کشور، هفدهمين کنفرانس سالانه (بين‌المللي) مهندسي

مکانيک به همت دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه تهران برگزار مي گردد.

اين کنفرانس شامل چهار بخش ارائه مقالات علمي و صنعتی، عرضه پوستر

طرح‌هاي برگزيده صنعتي، نمايشگاهي از جديدترين توليدات و دستاوردهاي

 صنعتي و کارگاههای آموزشی است که با هدف گسترش مرزهاي دانش و

فناوري و به وجود آوردن فرصتي براي تبادل اطلاعات بين محققان و متخصصان

صنعت و دانشگاه و با اميد به برداشتن قدمي در حل مشکلات کشور و همچنین

 بررسی سیر توسعه و تحول مهندسي مکانيک در ایران برگزار مي گردد.

رویدادها
آخرین تاریخ ارسال مقاله فشرده 30/7/1387
اعلام پذیرش مقالات فشرده 16/9/1387
آخرین تاریخ ارسال مقاله کامل 21/10/1387
اعلام پذیرش مقالات کامل 1/12/1387