الیـــــــــــــــــــــران

الکترونیک و کامپیوتر (مهندسان جوان ایرانی)

الیـــــــــــــــــــــران

الکترونیک و کامپیوتر (مهندسان جوان ایرانی)

مدولاسیون پهنای باند

 
 
مدولاسیون پهنای باند یا Pulse Width Modulation - PWM یک روش برای تولید پالس هایی با زماتن وظیفه های متغیر هست .
زمان وظیف هم به نسبت 1 بودن پالس ، به عرض کل پالس هست . به عبارت دیگه توسط PWM میشه پالس های متغیر از نظر سطح 1 بودن پالس تولید کرد . مثلا پالسی تولید کرد که 10% از عرض پالس 1 باشه (فعال) و باقی 0 باشه (غیر فعال) و یا 20% و ...


حالا این متغیر بودن سطح 1 بودن پالس واسه چه جاهایی کاربرد داره ؟
PWM یکی از بهترین و ساده ترین روش های تولید ولتاژ DC متغیر هست . مزیتی هم که داره اینه که بدون اینکه لازم باشه سطح ماکزیمم پالس رو تغییر بدیم ، میشه ولتاژ متغیر ایجاد کرد . به این صورت که مثلا سطح ماکزیمم پالس 5 ولت هست ، اما با تغییر زمان وظیفه میشه تو عمل ولتاژ بین 0 تا 5 ولت متغیر تولید کرد .
همونطور که می دونید سطح متوسط یا DC با توجه به فرمول زیر تعیین میشه :


که با تغییر زمان فعال بودن پالس میشه سطح متوسط یک تابع رو کنترل کرد . PWM هم با این روش عمل می کنه .
بیشترین کاربردی هم که داره تو کنترل دور موتورها هست که با تغییر زمان وظیفه میشه ولتاژ اعمالی به موتور رو تغییر داد و در نتیجه دور موتور رو کنترل کرد .
یکی دیگه از کاربردهای این روش هم تو ارتباط با ماژول ها مادون قرمز هست .
نظرات 3 + ارسال نظر
نینجون دوشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 00:38 http://pixx.blogsky.com

سلام
وبت باحاله
راستی میدونستی با گذاشتن آگهی تو وبلاگت از وبلاگت درآمد کسب کنی
مثله من
امتحانش مجانیه و ضرری نداره
پس به اینجا یه سر بزن و ثبت نام کن:

http://www.oxinads.com/?a=2977

ممنون
لطف داری
راجع بهش تحقیق می کنم.
بازم به ما سر بزن

محمد دوشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:23 http://mohamad-sn.persianblog.ir

من شما را لینک کردم لطفا شما هم من را لینک کنی .

توحید دوشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:33 http://www.saatsheni12.persianblog.ir/

سلام دوست خوبم
از اینکه از وبلاگ من دیدن کردید از شما سپاسگزارم
من شمارا لینک کردم خوشحال میشم شما هم من را لینک نمایید .در ضمن عید نوروز را هم به شما تبریک عرض میکنم .
از دیدار مجدد شما بسیار خرسند میشوم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد